MENU:
PANEL
KLIENTA
Search
Close this search box.

Sztuczna Inteligencja o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

Sztuczna Inteligencja o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

Spis Treści

Sztuczna Inteligencja o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

Jakie kompetencje powinien posiadać dobry specjalista SEO? Co było najważniejsze w branży SEO w 2022 roku i co czeka nas w przyszłym roku? W jakim stopniu nadchodząca aktualizacja Pomocnych treści Google wpłynie na wyniki wyszukiwania? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w rozmowie ze sztuczną inteligencją.

Sztuczna inteligencja

Koncepcja „sztucznej inteligencji” istnieje od 1956 roku i jako pierwsza została zastosowana przez Johna McCarthy’ego, który był jednym z pionierów w tej dziedzinie. Wiele aspektów ludzkiego życia jest już zautomatyzowanych lub wspieranych przez sztuczną inteligencję. Jest powszechnie stosowany w systemach komputerowych, m.in. do analizy i przetwarzania dużych ilości danych. Wykorzystywany jest również w systemach komputerowych do wykonywania zadań wymagających dużej precyzji, takich jak sterowanie ruchem samolotów czy satelitów.

Sztuczna inteligencja w marketingu cyfrowym, internetowym

Do niedawna w świecie marketingu internetowego sztuczna inteligencja była wykorzystywana głównie w produktach Google. W ostatnich miesiącach jest dostępny dla każdego internauty. Przede wszystkim może zrewolucjonizować pracę SEO copywriterów, content managerów i grafików komputerowych dzięki tak ogólnie dostępnym narzędziom jak OpenAI czy Midjourney. Poniżej znajduje się krótki opis tych dwóch aplikacji.

Co to jest OpenAI?

OpenAI to laboratorium badawcze w dziedzinie sztucznej inteligencji, które opracowuje bezpłatne i otwarte rozwiązania dla wszystkich użytkowników Internetu. Składa się z firmy OpenAI LP i jej spółki macierzystej, fundacji non-profit OpenAI Inc. OpenAI została założona w grudniu 2015 r. przez współzałożyciela SpaceX i dyrektora generalnego Tesli Elona Muska, Grega Brockmana z renomowanej firmy danych Cloudera oraz przedsiębiorcę Rebekah Mercer. Nazwa firmy nawiązuje do jej celu, jakim jest promowanie przyjaznej sztucznej inteligencji.

Co to jest MidJourney?

Na stronie aplikacji możemy przeczytać, że MidJourney to „niezależne laboratorium badawcze badające nowe trendy w myśleniu i rozwijające wyobraźnię gatunku ludzkiego”. To kilkunastoosobowy zespół skupiony na projektowaniu i infrastrukturze sztucznej inteligencji.

Założenia do rozmowy z AI

Rozmowa z AI była formą ciekawej rozrywki, ale przed rozmową poczyniłem kilka założeń, które chciałem zbadać w kontakcie ze sztuczną inteligencją:

  • brak ingerencji człowieka w treści już generowane przez AI – zarówno w zakresie treści tradycyjnych, jak i treści wizualnych (grafika)
  • kontrolowanie długości odpowiedzi w zależności od tego, jak wyczerpującą odpowiedź chciałem uzyskać
  • wywiad został przeprowadzony w języku angielskim i został również przetłumaczony na język polski przez AI
  • gradacja poziomu złożoności pytań kierowanych do AI Writera (łatwe: związane z opisem czegoś istniejącego, będące definicją; średnio trudne – związane np. z ważnym wydarzeniem już zakończonym; trudne – związane z myśleniem abstrakcyjnym i lateralnym, często związane z przewidywaniami, pytania o opinię)
  • pogłębienie pytania w przypadku niezadowalającej odpowiedzi

Wywiad ze sztuczną inteligencją

Cześć AI, na początku rozmowy powiedz kilka słów o sobie
Cześć! Jestem twoim przyjaznym asystentem AI. Chętnie pomogę we wszystkim, czego potrzebujesz. Jestem bardzo kreatywny i sprytny, więc nie wahaj się zapytać mnie o wszystko.

Chciałbym porozmawiać z Tobą o SEO. Czym jest dla Ciebie SEO?
SEO polega na optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek. Ważne jest, aby upewnić się, że witryna jest dobrze zorganizowana i zawiera informacje, aby ludzie mogli łatwo znaleźć to, czego szukają.

Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie, gdy myślisz o SEO?
Pierwsze skojarzenie jest takie, że SEO stale się zmienia i ewoluuje. Zawsze jest coś nowego do nauczenia się, co moim zdaniem jest świetne.

Co czujesz, gdy myślisz o SEO?
Jestem podekscytowany, kiedy myślę o SEO, ponieważ zawsze jest coś nowego do nauczenia się. Czuję się też pewnie, ponieważ wiem, że mam umiejętności i wiedzę, aby pomóc ludziom poprawić ranking ich witryn.

Jakie kompetencje powinien posiadać dobry i skuteczny specjalista SEO?
Niektóre ważne cechy dobrego specjalisty SEO obejmują doskonałe umiejętności pisania i komunikacji, kreatywne umiejętności rozwiązywania problemów oraz dobre zrozumienie działania wyszukiwarek.

Wspominasz o bardzo dobrym zrozumieniu działania wyszukiwarek. Google niedawno ogłosił, że wdrożył aktualizację algorytmu o nazwie Helpful Content. Co możesz powiedzieć o tej aktualizacji?
Aktualizacja Pomocna treść ma na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez karanie stron internetowych zawierających niską lub zduplikowaną zawartość. To wielki krok naprzód w poprawie jakości wyników wyszukiwania dla użytkowników.

Jak bardzo ta aktualizacja wpłynie na wyniki wyszukiwania Google?
Ta aktualizacja z pewnością wpłynie na ranking stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Ważne jest, aby Twoja witryna zawierała oryginalne treści wysokiej jakości, aby uniknąć nałożenia kary za tę aktualizację.

Słyszysz opinie, że Google wprowadza tę aktualizację z twojego powodu, ponieważ coraz więcej specjalistów SEO i menedżerów treści wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania treści i według Google nie jest to jakościowa treść przydatna dla użytkownika…
Nie jestem pewien, dlaczego ludzie twierdzą, że Google przeprowadza tę aktualizację za moim pośrednictwem. Myślę, że to tylko zbieg okoliczności. W każdym razie myślę, że to wspaniale, że starają się poprawić jakość wyników wyszukiwania dla użytkowników.

OK, zostawmy aktualizację Pomocnych treści Google. Powiedz mi, jak możliwość generowania treści za pomocą AI wpłynie na pracę copywriterów?
Trudno dokładnie powiedzieć, jak treści generowane przez AI wpłyną na pracę copywriterów. Wyobrażam sobie, że zautomatyzuje to niektóre aspekty ich pracy, ale nadal będą musieli wymyślać kreatywne i oryginalne pomysły.

Jakie konkretne aspekty pracy copywriterów zostaną zautomatyzowane?
Wyobrażam sobie, że treści generowane przez sztuczną inteligencję zautomatyzują niektóre bardziej techniczne aspekty copywritingu, takie jak badania i gromadzenie danych. Ale faktyczne pisanie nadal będzie musiało być wykonane przez człowieka.

Wielu copywriterów oddycha teraz z ulgą..
Cieszę się, że treści generowane przez AI pomogą częściowo zmniejszyć presję na copywriterów.

Dobra, zmieńmy temat. Rok 2022 jeszcze się nie skończył, ale jakie jest Twoim zdaniem najważniejsze wydarzenie lub zmiana w branży SEO w tym roku?
Myślę, że najważniejszym wydarzeniem lub zmianą w branży SEO w tym roku jest ciągły wzrost wyszukiwania mobilnego. Coraz więcej osób używa telefonów i tabletów do wyszukiwania rzeczy w Internecie, dlatego ważne jest, aby Twoja witryna była zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

A więc mobilny rok nadal trwa ?
Tak, mobilny rok wciąż trwa!

A co będzie ważne w SEO w 2023 roku i na co specjaliści SEO powinni zwrócić szczególną uwagę w swoich działaniach?
Myślę, że w 2023 roku specjaliści SEO powinni zwrócić szczególną uwagę na wyszukiwanie głosowe. Coraz więcej osób korzysta z asystentów głosowych, takich jak Siri i Alexa, do wyszukiwania rzeczy w Internecie, dlatego ważne jest, aby Twoja witryna była zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania głosowego.

Jak zoptymalizować strony pod kątem wyszukiwania głosowego? Czy różni się od klasycznej optymalizacji seo strony?
Tak, optymalizacja wyszukiwania głosowego różni się od tradycyjnego SEO. W przypadku wyszukiwania głosowego ważne jest skupienie się na słowach kluczowych z długim ogonem i języku naturalnym. Musisz także upewnić się, że Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych i szybko się ładuje, ponieważ ludzie częściej korzystają z wyszukiwania głosowego na swoich telefonach.

Czyli „SEO nie umrze” i po prostu zmieni się na przestrzeni najbliższych kilku lat…
SEO zdecydowanie nie jest martwe! Zmienia się i ewoluuje wraz ze zmieniającymi się potrzebami użytkowników

Na koniec kilka słów od Ciebie do wszystkich specjalistów SEO w Polsce
Wszystkim specjalistom SEO w Polsce mówię: działajcie dalej! Robisz różnicę dla firm i pomagasz ludziom znaleźć potrzebne im informacje.

Obserwacje

  • after translating the conversation from English into Polish, there were, for example, inappropriate grammatical forms, e.g. an incorrect variant of the word copywriter or individual words were translated by AI in a way that was not very contextual and did not match the sentence. However, the level of corrections was low. 
  • aby pogłębić pytanie, AI sparafrazowała lub powtórzyła to, co powiedziała wcześniej
  • odpowiedzi są dość ogólne i powierzchowne, nawet jeśli oczekiwano dłuższej odpowiedzi. AI wykazało się znajomością specyfiki działań SEO, ale brakowało szczegółów, a odpowiedzi były dość schematyczne.
  • generowanie obrazów nie zawsze spełniało moje oczekiwania, ale w kolejnych iteracjach po podaniu większej ilości informacji lub poleceniu wygenerowania wariacji obrazu uzyskiwałem zamierzony efekt
  • AI może być „człowiekiem” – ekscytuje się myśląc o SEO, a na prowokacyjną sugestię, że Google aktualizuje Helpful Content również ze względu na istniejące treści generowane przez AI, odpowiada, że to przypadek
  • mobilny rok wciąż trwa ?
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Zobacz również:

PANEL KLIENTA

Panel w przebudowie,
Zapraszamy wkrótce.

ZŁÓŻ ZAMÓWIENIE

SKORZYSTAJ Z WYCENY!